Ondernemen was nog nooit zo persoonlijk

Ondernemen gaat meer dan ooit over communicatie en de persoon achter de ondernemer. Jouw klant wil zien wie jij bent en weten waarom je doet wat je doet. Jouw klant wil met volle overtuiging voor jou kunnen kiezen. Wanneer jij heel duidelijk voor ogen hebt wat jouw ambities zijn en welke talenten en eigenschappen jouw toekomstige klanten verder gaan helpen, kan je dit helder en duidelijk communiceren naar jouw toekomstige klanten.

Je hebt dan een duidelijke positionering en een persoonlijke branding waarmee jij je onderscheidt in je vakgebied. Jouw branding helder krijgen is stap één, daarover communiceren en duidelijk in woord en beeld brengen is de stap. Als dat je lukt, koppel je jouw power en passie aan de behoefte van je klant en onderscheid je je in de branche. 

 

Communicatie, positioneren, personal branding en persoonlijke effectiviteit zijn mijn specialiteiten waarmee ik jou help zichtbaarder te zijn en sterker in je ondernemerschap te staan. Want met communicatie alleen ben je er niet, jouw persoonlijke rol als ondernemer is doorslaggevend. Jezelf steviger en ondernemender neerzetten is een continu proces.

Daarvoor kan je bij Jij Onderneemt Het terecht middels coaching, het TWIST Positionering- en Personal Branding werkboek, de INTENSIVE, werk- en persoonlijkheidstesten en BaZi karakteranalyse. Als ondernemer wil je met je eigen passie en vak bezig zijn en jouw expertise in de wereld zetten. Daarvoor is het belangrijk dat je weet wat je te bieden hebt, wie jij bent als ondernemer en wat je neer wilt zetten. 

Exclusive coaching en het jaarprogramma ZOOM voor succes zijn trajecten voor de ondernemer die hier al stappen in heeft gemaakt of die meteen vanaf de start van hun bedrijf door willen naar het volgende level in hun onderneming en ondernemerschap. In alle trajecten en coaching heeft communicatie een centrale rol. Communicatie met de klant in het bijzonder. Nieuwe ontwikkelingen en visies nemen hierbij een belangrijke rol in. 

Storytelling en storymarketing
Je hebt vast al eens van deze begrippen gehoord of ze voorbij zien komen. Waarom is dit zo belangrijk zal je je misschien afvragen. Dat komt doordat het ondernemen heel toegankelijk is geworden. De gun en like factor is nog nooit zo hoog geweest. Vroeger had je geen weet van de kleinere ondernemer die niet in jouw provincie zat. Alleen de grote jongens kwamen op landelijke televisie. Door social media en online mogelijkheden kan iemand uit Hoogeveen jouw klant worden ook al zit jij zelf in Maastricht of zelfs buiten de landsgrenzen. De concurrentie is daarmee ook vele malen groter geworden. 

Daardoor is je onderscheiden van de ander zo belangrijk geworden. Daarom moet je heel helder en duidelijk je doelgroep aanspreken. Anders vindt deze jou gewoonweg niet meer. Storytelling en storymarketing helpen je daarbij, net als positioneren en personal branding. Vanuit jouw ambities en talenten verbind je je hiermee aan je klant.

Storymarketing
Je focust je hierbij vooral op het verhaal van de klant. Want je klant vertelt zichzelf een verhaal. Met storymarketing zorg je ervoor dat je klant zich herkent in het verhaal dat jij over hem schrijft. Alsof je klant denkt, hé dat gaat over mij. Het verhaal van de klant is heel belangrijk. 

Jouw ambities en talenten heb jij vertaalt in een product, dienst of aanpak waarmee je ervoor zorgt dat het verhaal van je toekomstige klanten succesvoller, beter, gezonder, zonder problemen etc kan worden. Als ze dat vertrouwen hebben, gaan ze producten bij je kopen.Of ze hebben vertrouwen in jouw kunde en ze gaan bij je investeren in ander aanbod dat je hebt. 

Het is overigens niet makkelijk om mensen naar hun verhaal te laten luisteren en ze bewust te maken van wat er gebeurd in dat verhaal of hoe dat beter kan worden. Er is zoveel informatie beschikbaar. Daarom moet jouw aanbod heel goed aansluiten bij wat jouw klant nodig heeft. Dat doe je door zelf heel goed te weten wat jouw ambities en talenten zijn.  Om effectief aan storytelling en storymarketing te doen is de eerste stap altijd om te weten wat jou onderscheid van de ander. Jouw aanbod en aanpak helder te hebben. Heb je dit nog niet uitgebreid in kaart gebracht? Gebruik dan het TWIST Positionering- en Personal Brandingwerkboek of neem contact op voor een gezamenlijke sessie waarin we daarnaar op zoek gaan.

 

Ondernemen is meer dan ooit je onderscheiden van de ander. Door heel specifiek op zoek te gaan naar je eigen sterke punten, jouw expertise duidelijk te benoemen en je klanten redenen te geven voor jou te kiezen, word je zichtbaarder en aantrekkelijker. Je kiest positie in je branche. Positioneren noemen we dat. 

Voor zelfstandige ondernemers die zelf hun product of dienst zijn is het belangrijk om te laten zien welke toegevoegde waarde jij je klant te bieden hebt. Welke persoonlijkheid jij toevoegt aan je product of je dienst. Want waarom zou iemand voor jou moeten kiezen in plaats van voor je collega? Wat onderscheidt jou?
We noemen dit ook wel personal branding.